בלוג בנושא המלצות סקס ומין בארץ ישראל
התמכרות למין: סקירה כללית

התמכרות למין: סקירה כללית

התמכרות למין, הידועה גם בשם הפרעה היפרסקסואלית או התנהגות מינית כפייתית, היא מצב שבו אדם עוסק בפעילויות מיניות מוגזמות או מחשבות עם מצוקה ניכרת וחוסר שליטה. אלה הסובלים מהתמכרות למין יכולים לחוות בעיות במערכות יחסים, בעיות כלכליות, סיבוכים משפטיים ובעיות נפשיות עקב התמכרותם. אנשים עם התמכרות למין עלולים לחוות מחשבות או דחפים אובססיביים הקשורים לעוררות, גירוי ו/או פנטזיה, והצורך לעסוק בפעילות מינית עולה על מנת להגיע לתוצאה הרצויה של עוררות והנאה.

התמכרות למין הובאה רק לאחרונה לידיעת המיינסטרים בשל הפופולריות של ידוענים בעיני הציבור שדיברו על מאבקיהם בה. למרות שעדיין לא הוכרה כהפרעה נפשית, התמכרות למין עדיין נחשבת למצב רציני ומתיש ומטופלת לעתים קרובות באמצעות טיפול בשיחה, טיפול קבוצתי או קבוצות תמיכה.
sexdatesearch.com

הגדרת התמכרות למין

ההגדרה של התמכרות למין יכולה להשתנות בין אנשים, וייתכן שיהיה קשה לקבוע אילו התנהגויות נחשבות לחלק מההפרעה. באופן כללי, הוא האמין כי אלה הסובלים מההפרעה מתקשים לשלוט במחשבותיהם, דחפיהם או התנהגויות הקשורות למין, אשר יכול להוביל לתוצאות הרסניות וניסיונות כושלים חוזרים ונשנים להתנזרות. חשוב לציין כי לא כל התנהגות מינית מוגזמת נחשבת התמכרות, שכן חלקם עשויים פשוט להיות תוצאה של כפייה או התנהגות נלמדת שניתן לשלוט בה ללא איכות ההתמכרות.

ההגדרה המקובלת ביותר של התמכרות למין כוללת כל פעילות מינית המתבצעת מתוך תחושה חזקה של כפייה, למרות השלכותיה האפשריות. בעוד שחלק עשויים להתייחס להפרעה זו ככפייתיות מינית, היא מתוארת בצורה מדויקת יותר כדחף בלתי נשלט לעסוק בפעילויות ומחשבות מיניות, ללא קשר לסיכון.

סימנים ותסמינים של התמכרות למין

התמכרות למין יכולה להתבטא במספר דרכים שונות, אך לרוב היא נתפסת כדפוס של דפוסי חשיבה והתנהגות כפייתית הקשורים למין ולפעילויות קשורות אחרות. חלק מהסימנים והתסמינים הנפוצים ביותר של התמכרות למין כוללים:

• עיסוק חוזר ונשנה בפעילות מינית למרות השלכות שליליות או נזק פוטנציאלי לעצמו ו/או לאחרים
• חוסר יכולת לשלוט באיזו תדירות ועם מי יש מפגשים מיניים
• ניסיונות לשלוט או להגביל פעילות מינית נכשלו
• תחושת מתח או מתח אשר משוחררת עם עיסוק בפעילות מינית
• בילוי כמויות מוגזמות של זמן בחיפוש אחר יחסי מין או שותפים מיניים
• עיסוק בפעילות מינית, פנטזיות או חפצים מיניים
• לחוות תסמינים פיזיים או פסיכולוגיים בלתי מוגבלים בעת ניסיון התנזרות

הגורמים להתמכרות למין

הסיבה המדויקת להתמכרות למין עדיין אינה ברורה, וסביר להניח שהיא נגרמת על ידי שילוב של גורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים, חברתיים וסביבתיים. מדענים מצאו כי אלה עם היסטוריה משפחתית של התמכרות נוטים יותר לפתח התמכרות בעצמם.

הוא האמין כי התמכרות למין קשורה לאותם אזורים במוח אשר מעורבים על ידי צורות אחרות של שימוש בסמים. מחקרי הדמיה מוחית הראו כי אזורים אלה נדלקים כאשר אדם נחשף לגירויים מיניים, מה שמצביע על רגישות יתר של מערכת התגמול במוח.

ייתכן גם שהתפתחות התמכרות למין עשויה להיות תוצאה של טראומת ילדות, כגון התעללות או הזנחה, או בעיות פסיכולוגיות אחרות. מחקרים הראו גם כי התמכרות לפורנוגרפיה עלולה להוביל להתנהגות מינית כפייתית אצל אנשים מסוימים.

אפשרויות טיפול בהתמכרות למין

הטיפול בהתמכרות למין עשוי להשתנות בהתאם לאדם, שכן חלקם עשויים לדרוש טיפול אינטנסיבי יותר מאחרים. צורת הטיפול הנפוצה ביותר היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). סוג זה של טיפול מתמקד בזיהוי ופתרון דפוסי התנהגות אשר עשויים לתרום להתמכרות.

צורות אחרות של טיפול עשויות לכלול טיפול קבוצתי, תוכניות 12 צעדים, ייעוץ זוגי, ותרופות לטיפול בדיכאון וחרדה. שילוב של תרופות וטיפולים נחוצים בדרך כלל לטיפול יעיל בהתמכרות למין.

חשוב לציין כי התמכרות למין היא הפרעה קשה לטיפול ובדרך כלל דורשת מחויבות ארוכת טווח להחלמה. עזרה מקצועית זמינה ויש לחפש אותה בהקדם האפשרי כדי למנוע את התוצאות ההרסניות הנוספות שעלולות להתעורר עקב מצב זה.